Proiectul „Inițiativa de educație media și informațională MILI în Moldova” continuă să schimbe perspectiva unor tineri asupra lumii digitale și să le ofere abilități necesare pentru a naviga în mod critic și responsabil în spațiul informațional.
Cum a fost la Digital Media Camp ediția II?
În perioada 26-29 decembrie a avut loc cea de-a doua ediție a Digital Media Camp pentru 30 de tineri din localitățile Izvoare, Costești, Rublenița, Cupcini, Visoca și Schineni. Participanții au avut oportunitatea de a învăța despre alfabetizarea media și informațională, dobândind abilități esențiale pentru a crea și consuma conținut digital într-un mod informat și responsabil.
Pe parcursul celor patru zile, tinerii au explorat o gamă largă de subiecte despre recunoașterea surselor de informare sigure și depistarea capcanelor dezinformării și despre AI în contextul eticii digitale. În cadrul atelierului susținut de jurnalistul Nicu Gușan, participanții au aflat cum să identifice știrile false și cum să evite capcanele dezinformării. Iar alături de echipa de formatori de la Centrul Media pentru Tineri, tinerii au descoperit puterea imaginii, adică cum compoziția vizuală, culorile și tehnicile de filmare pot influența percepția și pot manipula informațiile. La fel, au învățat cum să folosească instrumente de filmare și fotografie pentru a crea și transmite conținut media responsabil.
![Digital Media Camp editia II](https://tineri.md/wp-content/uploads/2025/01/Ziua-1-DVV-13-of-20-1024x683.jpg)
![Digital Media Camp editia II](https://tineri.md/wp-content/uploads/2025/01/Ziua-1-DVV-8-of-20-1024x683.jpg)
![Digital Media Camp editia II](https://tineri.md/wp-content/uploads/2025/01/Ziua-1-DVV-9-of-10-1024x683.jpg)
Un alt punct important al bootcamp-ului a fost utilizarea tehnologiilor AI pentru a crea conținut captivant și etic. Împreună cu Denis Zacon, expert în Inteligența Artificială Generativă, tinerii au descoperit platforme precum Kling.ai, ChatGPT și Suno, învățând cum să folosească aceste instrumente pentru crearea produselor media digitale. În plus, ei au învățat despre procesul complet de producție video, de la conceperea ideii până la realizarea unui video final, având îndrumarea echipei de producție de la CMT, care i-a provocat să creeze un video.
„Digital Media Camp a fost o experiență unică pentru mine. Am înțeles cât de ușor pot fi răspândite șirile false și cât de important este să mă informez constant, din surse sigure. Mi-a plăcut mult partea despre inteligența artificială, pentru că am descoperit că există mult mai multe instrumente pe care le pot folosi, de la generarea imaginilor și videourilor la realizarea prezentărilor. Bootcampul m-a motivat să descopăr mai mult Inteligența Artificială și să fiu atentă la ce știri și informații distribui.” a evidențiat Diacon Anastasia, una dintre participantele din cadrul proiectului.
Ziua finală a Digital Media Camp a fost marcată de prezentarea videourilor realizate de participanți, care au fost însoțite de sesiuni de feedback constructiv. Aceasta a fost o oportunitate pentru tineri de a reflecta asupra abilităților dobândite și de a discuta despre pașii următori în proiectul lor de educație media. Tinerii au împărtășit idei pentru a-și aplica cunoștințele în comunitățile lor.
Ce urmează în 2025?
În 2025, proiectul „Alfabetizare Media la Nord” va continua să extindă competențele media ale tinerilor prin organizarea mai multor activități: 2 ediții suplimentare de Digital Media Camp, 4 workshopuri de creare de conținut și 22 de Creative Labs în cele 22 de localități implicate în proiect. Tinerii vor fi încurajați să aplice cunoștințele dobândite pentru a dezvolta proiecte media în comunitățile lor, contribuind astfel la promovarea alfabetizării media și digitale și la combaterea dezinformării.
Aceste activități sunt realizate în cadrul proiectului „Inițiativa de educație media și informațională (MILI) în Republica Moldova”, implementat de către DVV International în parteneriat cu Asociația Presei Independente (API) și Centrul Media pentru Tineri (CMT), cu asistența financiară a Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.