Școala de Arte a fost fondată în anul 1962, în orașul Cahul, iar începând cu anul 1975, ea a fost transferată în orașul Cantemir. În anul 2005, Școala de Muzică a primit statut de Școală de Arte, datorită faptului că a început și studierea altor discipline de creație, nu doar cele ce țin de muzică. Școala de Arte din orașul Cantemir are două filiale: în satul Gotești și în satul Baimaclia. La școala noastră, copiii studiază pianul, vioara și acordeonul.
Aliona Bufenco, șefa Filialei de Arte „Valeriu Hanganu”:
„În trecut se studia şi trompeta, însă acum nu avem profesor trompetist. La profilul de artă teatrală copiii învaţă tot ce este are legătură cu teatrul, inclusiv – mișcarea pe scenă, vorbirea corectă, ținuta scenică etc. Avem şi profilul de arte vizuale. La această disciplină copiii învaţă pictura. Sperăm ca în anul viitor să inițiem și profilul de dansuri. Ne-am dorit să începem anul acesta, dar din cauza pandemiei, nu am avut posibilitatea.
În filiala noastră activează cinci profesori: Ludmila Filip – vioristă; Melania Madan, predă solfegiul şi pianul. D-nei, împreună cu soţul, activează încă din anul 1975. Pot spune că sunt fondatorii filialei. Și Adelina Cazan – predă arta teatrală, pianul, solfegiu şi literatura muzicală. Ludmila Leahu predă pictura. Eu, Aliona Bufenco, sunt șefa filialei, predau pianul și canto. Şi nu uităm de doamna Elena Alboteanu, care are grijă ca şcoala noastră să arate bine. În anul acesta de studiu, costul pentru fiecare lună la profilul Muzică, este de 295 lei; pentru arta teatrală și pictură – 265 lei. Dacă copilul învaţă la mai multe specialităţi, atunci se achită pentru fiecare specialitate. Copiii care nu au un părinte, achită doar jumătate din sumă; cei care nu beneficiază de îngrijirea ambilor părinți sunt scutiți de plată”.
„Mulţi ani nu am avut o clădire pentru a preda lecțiile, arendam doar să păstrăm filiala deschisă, dar în anul 2016, datorită Secţiei de Cultură şi Turism din orașul Cantemir s-a cumpărat o parte din clădirea în care activăm la moment. În anul 2017, după ce s-au făcut reparații, am inaugurat filiala. Suntem mulțumiți de condițiile bune pe care le avem, de gaz și căldură. În anii trecuţi, în clădirea unde am activat, condiţiile au fost foarte rele. Acum suntem mulţumiţi şi fericiţi că avem o clădire frumoasă şi toate condiţiile pentru a activa.
În prezent, filiala este frecventată de 47 de elevi; anul trecut au fost 52 – cel mai mare număr de până acum. La pian şi la vioară pot frecventa orele cei din clasele a II – IV-a; la teatru şi la pictură, cei de 10-12 ani. Vioara şi pianul se practică 7 ani, teatrul – 5 ani, iar pictura – 4 ani. La sfârșit, elevii primesc o diplomă de absolvire. Cu această diplomă ei pot să meargă mai departe să îşi continue studiile în domeniu.
Copiii care frecventează cursurile noastre se dezvoltă intelectual, sunt mai ageri, mai liberi în exprimare. Legat de concursuri, din cauza pandemiei, am fost nevoiţi să ne oprim, dar în anii precedenţi am participat la diferite concursuri, la nivel raional şi republican, unde am obţinut locul I și II. Am participat la concursul „Music for Kids” , organizat la Chişinău – am ocupat locul I și am obținut o calificare pentru concursul internaţional, organizat la Iaşi, la care am ocupat locul II. Am participat și la proiectul „Voices Moldova”, unde am fost reprezentanți de trei elevi din filiala noastră”, a menționat șefa.
Ștefania Gurscaia, elevă în clasa a V-a:
„Școala de Arte este un loc unde mă pot conecta cu ceva ce îmi face plăcere și am de gând să continui în acest domeniu. Îmi este ușor să combin lecțiile cu școala de Arte, deoarece dimineața mă duc la lecții, iar după-masă merg la Școala de Arte. Am câte 14 ore pe săptămâna. Învăț vioara, pianul, teatrul și cânt cu vocea. Am participat la foarte multe concursuri, precum și în cadrul proiectului „Voices Moldova”. Apoi împreună cu proiectul Moldovan National Youth Orchestra am cântat la Palatul Național și am multe amintiri de neuitat”.
Melania Madan, profesoară de solfegiu, acordeon și pian:
„Activez de 45 de ani în această filială din comuna Gotești. Predau solfegiul, acordeonul și pianul. Mulți dintre copiii pe care i-am învățat și-au continuat studiile în acest domeniu, printre care și doi compozitori – Octavian Coteț din orașul Cantemir și Vasile Dragoi. Le-am învățat și pe tinerele profesoare care lucrează împreună cu mine și pe doamna director a școlii muzicale din Cantemir – Coroi Tatiana, precum și doamna Aliona Bufenco, șefa acestei filiale.
În muzică am ajuns terminând școala muzicală din orașul Cahul, după care m-am dus la Tiraspol, am învățat două specialități și dirijat coral, am terminat bine și cu succesele pe care le-am avut, predau aceste obiecte. Lecțiile se petrec în particular câte 45 de minute. Doar grupa de solfegiu (clasa a I – II-a) se face în grup. În total, învăț 13 elevi, dintre care 12 pianul și unul acordeonul”.
Stanislava-Victoria Strohoteanu, elevă în clasa a V-a
„Am ales să învăț în această școală pentru a mă dezvolta. Îmi plac foarte mult lecțiile, dar cu părere de rău, nu doresc să continui în acest domeniu. Studiez doar vioara și pianul și îmi este foarte ușor să combin școala muzicală cu lecțiile de la școală”.
Ludmila Leahu, profesoară de pictură:
„Elevii practică pictura în guaşe sau acuarele; sculptură, care se practică cu plastilină; arta decorativă care se practică cu hârtie colorată și altele. Copiii sunt cointeresați, foarte entuziasmaţi, mai ales acum, când practicăm vitraliu, lucrează cu atâtea emoţii, studiind cu plăcere.
Eu activez de trei ani în acest domeniu. Avem șapte elevi care frecventează cursurile și sunt dornici de a învăţa ceva nou. Am ales acest domeniu, deoarece de mică îmi plăcea să desenez. Puteam să stau până la ora 3:00 dimineaţa, desenând. Aceasta era metoda mea de relaxare. Ora de pictură durează la fel ca şi la alte şcoli – 45 minute; orele se petrec în grup, nu individual. Arta este o metodă prin care copiii, şi nu doar ei, se pot exprima non-verbal. Pot spune că arta e ceva foarte util pentru fiecare”.
Adelina Cazan, profesoară de arta teatrală, solfegiu şi literatura muzicală:
„Șapte ani am petrecut învăţând şcoala muzicală, după care, patru ani de muzicologie la „Ştefan Neaga”, apoi Facultatea „Teatru, Film, Dans” la Academia de Muzică,Teatru şi Arte Plastice la Chişinău. Orele de teatru sunt frecventate de șapte elevi. Cerința cea mai importantă de la elevi este să iubească ceea ce fac, dacă nu iubeşti arta, nu ai parte de succes. Eu predau obiectele muzical-teoretice, pianul şi teatrul. Elevii au obiecte care se predau în particular şi unele obiecte, precum Istoria Teatrului, Măiestria actorului şi pregătirea actorului, care se fac în grup.
Un lucru care e bine de ştiut este că emoţiile nu se pot depăşi, pur şi simplu, pe parcurs, ne adaptăm lor”.
Autori: Sergiu Parfeni, Romina Dordea, Cristina Chiosa – elevi.
Acest articol este un exercițiu de activism civic și jurnalism cetățenesc, prin care tinerii învață să se exprime cu privire la problemele sau succesele comunității din care fac parte.
Articol realizat în cadrul atelierelor de jurnalism cetățenesc, organizate de Centrul Media pentru Tineri în proiectul „Dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor și sporirea gradului de participare la nivel local”, finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer, prin intermediul Programului de granturi Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova.
Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a proiectului „Dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor și sporirea gradului de participare la nivel local” și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.