Acum doi ani, am înțeles profunzimea cuvântului „pace”. În ziua de 24 februarie 2022, atunci când Ucraina era invadată de trupele ruse, o parte din echipa Centrului Media pentru Tineri era implicată într-o instruire de educație media în sudul țării, iar restul colegilor urmăreau îngroziți știrile și le era greu să accepte realitatea.
Odată cu războiul din Ucraina, în spațiul online și cel mediatic din Republica Moldova s-a intensificat procesul de dezinformare și de propagandă, menit să manipuleze, să inducă stare de frică, panică și haos, să creeze o falsă iluzie a realității. Iar la moment, putem afirma cu toată certitudinea, că Republica Moldova se află în plin război informațional.
Pentru echipa organizației Centrul Media pentru Tineri, războiul a însemnat provocări majore de rând cu oportunități și acțiuni. Am conștientizat cât de importantă și necesară este Educația Media, pentru a putea face față valului de dezinformare, știri false și propagandei din partea Rusiei, iar tinerii sunt cei mai vulnerabili și expuși pentru că nu au suficiente abilități de gândire critică, reziliență informațională și sunt mai prezenți online. Datele statistice din Republica Moldova arată că rețelele de socializare sunt principala sursă de informare a tinerilor din Republica Moldova.
Ce este Centrul Media pentru Tineri?
Activăm de mai bine de 20 de ani și suntem recunoscuți ca organizație neguvernamentală, care crează oportunități de educație, dezvoltare, participare și libera exprimare a tinerilor. Suntem o echipă formată din 12 profesioniști din domeniul jurnalismului, comunicării, producției multimedia și formatori pentru instruiri nonformale de alfabetizare digitală.
Anual, interacționam în instruiri cu cel puțin 1000 de tineri din toată țara. Toate instrumentele noastre de instruire și informare au scopul de-ai ajuta pe tineri să înțeleagă mai bine diverse procese informaționale, provocări digitale și de siguranță online, să dezvoltăm consumul critic de informație, să încurajăm jurnalismul civici, creare produselor media care să promoveze participarea, libertatea de exprimare, valorile de toleranță și non discriminare.
CMT dispune de propriul Studiou și echipament de producție, care oferă posibilitatea de a realiza produse multimedia. Suntem solicitați să facem reportaje video și foto, istorii umane, studii de caz, vox-uri, să ne implicăm în dezvoltare și implementare campaniilor media de informare și sensibilizare. Partenerii noștri sunt organizații donatoare, organizații din societatea civilă din țară.
Prin ce suntem unici?
Dispunem de instrumente de instruire și activități pe care le-am dezvoltat pe parcursul anilor în baza experienței acumulate, interacțiunii și feedbackului tinerilor.
Media Camp este o școală de vară, cu durata de 4 zile, dedicată tinerilor cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani, care are drept scop să sporească cunoștințele media ale tinerilor și competențele de creare de conținut multimedia. La fel, în vederea oferirii de oportunități egale pentru vorbitorii de limba rusă de a participa la activități de educație media și creare de content multimedia echipa CMT desfășoară tabăra de iarnă – Multimedia Conector. Pe durata celor 4 zile tinerii participanți sunt instruiți să analizeze sursele la care au acces, să verifice informațiile și să creeze la rândul lor content informativ online.
Media Quiz „Cine a furat miliardul?” – un joc offline, unic de felul acesta in țară, dezvoltat de echipa CMT, care are drept scop dezvoltarea gândirii critice, precum și dezvoltarea competențelor digitale, într-un mod interactiv și plin de suspans. În joc pot participa 20-22 de tineri și acesta durează cel mult 1,5 ore și culminează cu o discuție la care tinerii analizează procesele prin care au trecut și fac concluzii.
Media Tur reprezintă o călătorie de câteva zile în regiunile țării unde 5-10 tineri implicați învață să identifice subiecte, ce este storytellingul și cum să spună povești din propria comunitate, scriu sceanarii pe diverse subiecte și împreună cu echipa CMT, filmează reportaje video. Ulterior acestea sunt plasate online și distribuite în spațiul public, promovând participarea tinerilor, aspirațiile lor, realitățile cu care se confruntă.
Sitcomul „Singuri acasă” este un serial de comedie, ce abordează subiecte actuale de educație media, într-o manieră comică și accesibilă pentru publicul larg. Protagoniștii sunt Mihaela și Vadim, doi frați a căror mamă e plecată peste hotare. Rămași singuri acasă, aceștia împreună cu prietenii lor învață să depășească anumite provocări și stereotipuri cu care se confruntă, să ia decizii informate și să-și schimbe atitudinile. Serialul oferă soluții la provocările cu care se confruntă tinerii zilnic. La moment serialul are 10 episoade, cu durată de 5-15 minute fiecare . Vezi cele 10 episoade aici.
O rețea de 8 Media Cluburi în țară dotate cu echipament tehnic (cameră video, laptop pentru editare, trepied, microfon, lumină, etc.). Tinerii implicați în Media Cluburi au parte de instruiri, precum și sesiuni de mentorat alături de echipa CMT. Tinerii învață să fie jurnaliști civici la ei localitate, să depisteze problemele din comunitate, să relateze și să găsească soluții.
Rețeaua de promotori ai educației media #media10tion. Cu scopul majorării numărului de tineri informați și instruiți pe teme de educație media și promovare a gândirii critice echipa CMT a creat o rețea de promotori #media10tion care activează la nivel local. Aceștia organizează activități de alfabetizare media cu tinerii din comunitățile lor locale – liceu, centru de tineret, consiliu de elevi. Astfel, cei 24 de promotori ai educației media au desfășurat 29 de traininguri și sesiuni de informare la nivel local în 17 comunități locale. Prin intermediul acestei activități 600 de tineri au fost informați despre pluralismul de opinii, AI, deep fake, și în general despre informarea verifică și dezinformarea online.
ABRAZIV este oplatformă online pentru tineri care informează și educă tinerii prin conținut atractiv autohton. Produsele video reprezintă vox-uri, scurte emisiuni, sketciuri satirice. Abraziv oferă posibilitatea tinerilor de a consuma content local și de a deveni creator de conținut, întrucât o parte din cei ce produc rubrici la Abraziv sunt voluntari. La moment, platforma Abraziv are o comunitate de 16 k urmăritori pe Facebook; peste 3.8 k urmăritori pe Instagram, și 28 k urmăritori și peste 1 milion aprecieri pe Tik Tok. Găsește @abr4ziv pe rețele.
NAJDACIKA este o platformă destinată tinerilor vorbitori de limba rusă din Republica Moldova care are scopul de a diversifica conținutul informativ veridic de limba rusă pe rețelele de socializare. Actualele realități, contextul războiului hibrid și informarea tinerilor vorbitori de limba rusă din surse afiliate Kremlinului, îi face vulnerabili în fața manipulări și dezinformării. Aceasta fiind o platformă nouă la moment are 2.2. k urmăritori pe Instagram, 4 k urmăritori pe Tik Tok, la fel fiind accesibilă pe Youtube și Facebook. Găsește @najda4ka pe rețele.
Răspunsul Centrului Media pentru Tineri la războiul informațional
Începând cu 2022, echipa CMT a introdus în modulele de instruire subiecte despre deep fake, trucarea imaginilor dar și alte instrumente de manipulare frecvent folosite pe rețele de socializare. La fel, abordăm subiecte privind deconspirarea trollilor și a profilurilor false, care instigă la ură, discriminare și dezordine publică.
În 2023, datorită colaborării cu Steven Youngblood, directorul fondator al Centrului pentru Jurnalism pentru Pace Globală de la Universitatea Park din Parkville, din Missouri, SUA, am reusit să diversificăm instruirile de educație media cu încă un modul – jurnalism pentru pace. Echipa de formatori a mers în 3 localități din țară – Ungheni, Soroca și Cimișlia, iar tinerii de aici, adițional componentei de creare de content online, au fost informați despre responsabilitatea de a promova pacea prin intermediul postărilor, contentului pe care-l fac și distribuie online.
Unii tineri din comunitățile îndepărtate de capitală, prin intermediul activităților CMT, au avut o primă ocazie de a participa la o instruire nonformală. Acești tineri au avut oportunitatea de a participa la activități de alfabetizare media și creare de content pentru social media.
Pe durata anului 2023 echipa CMT a reușită să desfășoare activități de educația media, promovare a gândirii critice, dezvoltarea competențelor de a crea content online pentru peste 1400 de tineri și tinere din toată țară, inclusiv din comunitățile minorităților etnice vorbitoare de limba rusă atât din Nordul RM, cât și din UTA Găgăuzia.
Acest articol a fost publicat pe paginile revistei americane „the Peace Journalist” – citește articolul aici.