„Atunci când citiți o știre trebuie să verificați sursa. În ultimele luni rețele sociale au fost invadate de știri false: bolnavi care nu și-au primit medicamentele, politician care s-a sinucis, persoană care a evadat din penitenciar. E suficient să fie ceva legat de Moldova, cu câteva detalii și știrea pare credibilă. Avem situații când și instituții media serioase publică știri care nu sunt verificate”, a menționat Petru Macovei, director la Asociația Presei Independente.
Tinerii au fost curioși să afle cum se face manipularea și cine o poate controla:
„Poate fi manipularea prin înflorirea unor fapte. Există și manipularea prin generalizare, avem și mesaje ale presei ce instigă la ură. Fenomenul de răspândire a știrilor false devine tot mai frecvent. El nu poate fi controlat. Noi mergem în regiuni și povestim oamenilor cum sunt mințiți pentru ca ei să gândească critic”, a mai specificat Petru Macovei.
Participanții Media Camp au întrebat despre cum ar putea descoperi știrile false și de unde să se informeze corect:
„Reprezentanții API au venit cu un discurs bogat, cu informații utile și cu dezvăluirea adevărului, am aflat multe portale și site-uri în care știrile sunt postate după dorința jurnaliștilor. Am aflat despre filtrele folosite pentru a deosebi știrea adevărată de una inventată”, a zis Nicu Covali după atelier.
„Mie mi-a plăcut că am aflat cum să determinăm știrile false și cum să fim atenți la știri de pe site-uri dubioase, și că trebuie să atragem atenție la orice detaliu”, a adăugat Alexandru Sceglov.
Cristina Zavatin, de la Centrul pentru Jurnalism Independent, le-a vorbit tinerilor despre mediacritica.md și a susținut tinerii să-și verifice cunoștințele și să rezolve câteva chestionare online interactive:
„Știrile false sunt ca un fast-food. Pare gustos, se face repede, dar dacă îl consumăm mereu, face rău sănătății. Și știrile false par atrăgătoare, dar avea probleme pentru că suntem manipulați: manipulare prin etichetare, manipulare emoțională, manipulare prin imagine, manipulare prin titluri șocante. Trebuie să filtrăm informația. Pe mediacritica.md puteți afla cum trebuie să arate presa echidistantă și care materiale corespund normelor”.
Activitate în cadrul Media Camp. Media Camp 2017 este organizat de AO Centrul Media pentru Tineri cu susținerea partenerilor internaționali DW Akademie.
Media Camp face parte din proiectul „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.