INTRĂ ÎN CONT
Utilizator
Parolă





Ai uitat parola?
Înregistrează-te
Educație - NonFormală

Dicţionar de training

Analiza de date
Este un proces prin care participantii la training, prin strangerea si analiza datelor, se pot “conecta” mai bine la realitatile din lumea reala. Un alt scop al sau este imbunatatirea abilitatii de gandire critica.

Analiza audio-video
Metoda utilizata in training prin care participantul poate sa-si corecteze atitudinea si comportamentul prin vizionarea si auditia unui scurt film in care el este personajul principal. Pentru a fi posibil acest lucru este necesar ca o persoana sa filmeze exercitiile la care acesta a participat in cadrul programului de training. In cadrul sesiunii de vizionare participantul discuta despre atitudinea si comportamentul sau si primeste feedback direct de la colegii sai. Are un impact foarte puternic asupra participantului la training pentru ca poate sa observe direct ce anume trebuie sa imbunatateasca.

Andragogie
Este o teorie a invatarii dezvoltata de Malcolm S. Knowles si care este centrata pe psihologia si pe nevoile speciale de invatare ale adultilor.

Brainstorming
O tehnica de culegere a ideilor in care participantii genereaza idei si nu au dreptul sa critice nici o idee, indiferent cat de “creativa” este ea. Toate ideile sunt acceptate si scrise. Ulterior acestui proces se selecteaza ideile valoroase.

Checklist
Checklists-urile pot fi utilizate cu mai multe scopuri. Pot fi utilizate ca un instrument de aducere aminte, ca un instrument de stimulare a creativitatii, pot fi utilizate pentru evaluari sau ca un tablou de bord pentru pregatirea unei evaluari.

Cinci plus unu (5 + 1)
Este o tehnica de instruire in care trainer-ul prezinta 5 minute, iar participantii reflecteaza la subiect un minut. Apoi, ciclul se reia. Exista si varianta “zece plus doi”.

Coaching
Este format din mai multe activitati cu caracter instructiv, activitati planificate pe termen scurt. Coaching-ul include practici simple. Activitatile care se aseamana cu instruirea academica sau cu training-ul nu sunt tipice coaching-ului. Este mai mult o forma de instruire prin care supervisor-ul/managerul modeleaza sau demonstreaza un comportament sau o sarcina. Manager-ul are nevoie de feed-back pentru a-l ghida pe angajat in timp ce practica respectivul comportament sau realizeaza respectiva sarcina.

Curriculum (pl. curricula)
Este un plan de instruire care detaliaza ce vor invata participantii, cum vor invata ei, care este rolul trainer-ului si care este contextul in care va avea loc invatarea.

Curs
Este un subiect particular studiat de catre participantii la curs. De exemplu: curs de limba engleza. Este un modul educational care poate fi studiat de sine statator sau in cadrul unui program mai amplu.

Cuvant cheie
Sunt concepte esentiale pentru un anumit subiect. Participantii la training pot fi rugati sa gaseasca singuri cuvintele cheie sau ele pot fi oferite direct de catre trainer.

Debriefing
Acest termen descrie o conducere atenta realizata de catre un trainer pentru a centra atentie cursantilor pe procesul prin care au indeplinit o anumita sarcina. La sfarsitul unei experiente de invatare participantii sunt incurajati sa reflecteze la ce au invatat si sa analizeze modul in care au indeplinit o sarcina. Scopul sau este de a-l ajuta pe participanti sa obtina o mai mare autonomie in invatare.

Demonstratie
Este o metoda utilizata in sala de training prin care facilitatorul prezinta ceva utilizand obiecte fizice. Demonstratia unor principii, idei sau date se face, de obicei, utilizand flipchart-ul sau alte metode vizuale (prezentare PowerPoint). Este si o metoda de instruire prin care trainer-ul le arata participantilor cum sa execute un proces sau o procedura de lucru.

Descoperire indusa
Este un model de predare in care participantii la training invata prin explorari, directiile de explorare fiind oferite de trainer.

Descriere
Inseamna, pe scurt, sa vorbesti mai detaliat despre ceva. Cand tehnica este utilizata de traineri, scopul sau este, de obicei, sa ofere noi informatii participantilor la training. Atunci cand este utilizata de participanti, descrierile au ca scop demonstrarea intelegerii unui anumit concept.

Design-ul training-ului
Presupune planificarea programului de training si dezvoltarea materialelor utilizate, masurile de siguranta si alte pregatiri necesare derularii programului de training. In forma sa finala poate fi utilizat pentru dezvoltarea unui curs sau a unui program de training.

Dezbatere
Este un proces de argumentare logica utilizat in procesul de invatare pentru a-i implica pe participanti in subiectul training-ului si pentru a-i ajuta sa faca mai rapid “legaturile” intre cunostintele lor si subiectul propus.

Dezvoltare personala (personal development)
Sunt activitati de autocunoastere urmate de activitati de instruire. Ele se centreaza pe dezvoltarea personala a unei persoane, fara a tine cont de cerintele locului de munca. Sunt compuse din activitati care privesc dezvoltarea unei persoane ca om: dezvoltarea abilitatilor general umane (ex. comunicarea interpersonala), dezvoltarea atitudinilor pozitive, dezvoltarea asertivitatii, dezvoltarea comportamentelor adecvate la situatii, controlul emotional etc.

Discutiile libere
Este cea mai putin structurata forma de discutie. Trainer-ul fixeaza limitele prin descrierea in general a subiectului, dar directia discutiilor urmeaza interesul participantilor.

Echipa de instruire
Un grup de profesionisti care, impreuna, planifica, realizeaza design-ul, livreaza si evalueaza un program de training.

eLearning
Orice tip de invatare care utilizeaza o retea (LAN, WAN sau Internet) pentru livrarea continuturilor, interactiunea intre participanti sau facilitarea invatarii. Invatarea poate fi sincrona (in acelasi timp, toti participantii parcurg continutul), asincrona (participantii pot parcurge acelasi continut in momente diferite), condusa de un instructor sau condusa de calculator, sau o combinatie intre aceste tehnici.
 Evaluarea performantelor
Este un proces de observare a performantelor unui angajat si de notare a lor pe baza unor criterii prestabilite. Angajatii pot fi evaluati pe baza rezultatelor obtinute, dar si pe baza modului in care executa o anumita sarcina.
 Exemple
Sunt descrieri preluate, de obicei, din viata reala. Sunt utilizate in training pentru a-i ajuta pe participanti sa inteleaga mai bine un concept sau o situatie. Sunt reprezentative pentru subiectul discutat. Il conduc pe ascultator, imaginar, de la un concept general catre unul concret. Exemplele pot fi pozitive sau negative. Exemplele pozitive le ofera participantilor perspectiva corecta, de urmat, in timp ce exemplele negative au rolul de a le arata practicile care nu sunt recomandate. De multe ori, exemplele negative, daca sunt bine spuse, produc in sala de training si un efect colateral – prin comicul de situatie atmosfera se destinde, participantii se amuza, se relaxeaza si le creste dorinta de a actiona asa cum este recomandat.
 Exercitii
Activitati planificate de traineri pentru a le oferi participantilor posibilitatea de a practica un anumit subiect discutat in cadrul programului de training. Scopul lor este formarea sau dezvoltarea aptitudinilor si abilitatilor participantilor. Acestea, prin exersare, vor fi mai usor transferate in activitatea de zi cu zi a participantilor.
 Experimentare
Este o serie de actiuni care au ca scop testarea unei teorii, demonstrarea unui fapt sau pentru a descoperi ce se poate intampla intr-o situatie anume.
sus
 Facilitator
A facilita inseamna sa ajuti pe cineva sa obtina ceva. Facilitatorul este persoana care faciliteaza invatarea la participanti in cadrul unui program de training. Spre deosebire de un profesor, el le permite participantilor sa-si atribuie un rol mai mare in invatare. Facilitarea presupune asistarea participantilor atunci cand realizeaza asociatii intre cunostintele prezentate si cunostintele pe care participantii le au deja. Rolul sau este sa-l incurajeze pe participanti sa creeze noi solutii, sa le provoace procesele de gandire prin intrebari bine directionate.
 Feedback
Orice forma de comunicare prin care trainer-ul il informeaza pe participantul la training cu privire la calitatea sau corectitudinea abilitatilor, cunostintelor, atitudinii sau comportamentelor sale. Poate fi oral sau scris, pozitiv sau negativ. Ca regula, un facilitator va utiliza doar feedback-ul pozitiv (ex.: "Foarte bine, dar trebuie sa mai lucram putin la zambet). Feedback-ul poate fi, de asemenea, verbal sau non-verbal (dat din cap = aprobare, pumnul strans, degetul mare ridicat = foarte bine etc.).
 Filme
Scurte materiale filmate care pot fi utilizate pentru a intari ceea ce participantii au invatat in cadrul programului de training. Poate avea forma lui “asa da” sau forma lui “asa nu”. Pot fi si numai secvente de film.
 Fishbowl
Este o tehnica prin care un grup de participanti selectati din sala de training sunt asezati in fata salii si sunt lasati sa poarte o conversatie pe o tema data. Ceilalti participanti la training sunt observatori, nu pot interveni in discutie. Dupa scurgerea timpului alocat discutiilor in grupul mic, discutiile sunt deschise intregului grup.
 Flipchart
Are rolul unei table de scoala in sala de training. Este compus dintr-o placa 70 x 100 cm sustinuta de trei picioare si care are un sistem de prindere in partea de sus a placii a unor coli de hartie de aceeasi marime. Trainer-ul scrie informatia cu markere de diferite culori direct pe aceste coli. Exista si flipchart-uri care permit scrierea directa pe placa, sau flipchart-uri care sunt in acelasi timp si ecrane pe care se poate vizualiza o informatie transmisa cu ajutorul unui laptop.
 Focus Group
Un grup mic de persoane care isi exprima opiniile si raspunsurile la subiectele prezentate de moderator. In business este utilizat pentru analiza calitativa a produselor, serviciilor etc.
sus
 Glume
Sunt povestiri sau descrieri amuzante care pot fi spuse de catre trainer pentru a activa interesul participantilor la training. De asemenea, studentii pot crea glume asociate subiectului training-ului pentru a demonstra intelegerea unor concepte. Este si o metoda foarte puternica de memorare prin contrastul creat intre realitate si imaginar.
 Grupuri de discutie
In sala de training sunt utilizate pentru a oferi sansa tuturor participantilor sa se exprime in privinta unui anume subiect. Ideile colectate din grupurile de discutii pot fi apoi discutate in grupul mare.
sus
 Handout
Informatie suport utilizata de participantul la training ca un material de referinta pentru o anumita activitate din cadrul programului de training.
sus
 Icebreaker
Este o activitate scurta cu care incepe un program de training/modul si care are ca scop relaxarea participantilor, deschiderea lor, crearea unei atmosfere placute.
 Ilustrare
Presupune utilizarea de imagini si diagrame pentru a explica un subiect.
 Invatare
Este un proces complex prin care se produce, la nivel individual, o schimbare relativ permanenta reflectata in cresterea nivelul de cunostinte, a calitatii unor abilitati, a atitudinea si/sau a comportamentului unei persoane.
 Invatare activa
Orice proces de invatare care este calibrat pe interesele, nivelul de intelegere si nivelul de dezvoltare ale participantului poarta denumirea de invatare activa.
 Invatare colaborativa (collaborative learning)
Este un proces instructiv in care participantii, in functie de abilitatile si interesele lor personale, lucreaza impreuna in grupuri mici pentru a rezolva o problema, pentru a finaliza un proiect sau pentru a atinge un obiectiv comun.
sus
 Joc
Jocul este o activitate care poate avea aspect recreational si care implica mai multi jucatori. Un joc presupune:
a) un obiectiv pe care jucatorii trebuie sa-l atinga si
b) reguli ce stipuleaza ce pot jucatorii sa faca si ce nu au voie.
Jocul, in afara de latura sa recreationala, este un puternic instrument de invatare.
 Jocul de rol (role playing)
Este o tehnica specifica psihodramei in care persoanele participante sunt invatate sa fie mai eficiente in activitatea lor zilnica. Participantii au roluri pe care trebuie sa le interpreteze pe baza unui scenariu.
 Justificarea
Reprezinta o explicatie a optiunilor si de ce o optiune este mai buna decat alta. Poate fi utilizata si ca parte a unui proces de evaluare (ex. participantul este rugat sa explice de ce crede ca solutia sa este cea mai buna).
sus
 Laborator de invatare
Un laborator este un mediu care ofera participantilor la training toate instrumentele si suporturile educationale necesare lor pentru a explora un continut dupa ritmul lor specific. Exista o varietate deosebita de laboratoare de invatare. Laboratoarele IT sunt camere “intesate” de calculatoare legate in retea care permit participantilor sa lucreze asistati, in acelasi timp.
 Lecturare
Este o metoda de instruire utilizata mai mult in scoala. Un profesor citeste un material, cu voce tare, in fata unei audiente (de la 20 la cateva sute de studenti). Lecturarea poate fi suplimentata cu discutii de grup uzuale conduse de asistentii profesorului.
 Luarea deciziilor
Este un proces care antreneaza abilitatea participantilor de a lua decizii mai bune, intr-un timp mai scurt. Le dezvolta, de asemenea, capacitatea de a rezolva probleme si eficienta atunci cand se confrunta cu optiuni, in afara salii de training.
sus
 Marker
Instrumentul de scris al trainer-ului, utilizat pentru a scrie pe flipchart. Poate avea mai multe culori (rosu, verde, albastru, negru).
 Mentoring
Este o forma de predare “unu-la-unu” ce presupune sa fii in linie cu cel care invata si sa-l inviti sa invete prin exemplul personal. Este un proces prin care un coleg mai experimentat este pus “fata-in-fata” cu un altul ne-experimentat si pe care il asista in activitatile de invatare.
 Module de invatare
Sunt ca un centru de invatare “portabil”. Multe dintre ele sunt utilizate ca instruire fundamentala pe un subiect care nu a fost precedat de un program in sala de training.
sus
 Non-exemplu
Este o tehnica utilizata in procesul de instruire cu scopul de a-i ajuta pe participanti sa faca deosebirea intre concepte similare.
sus
 Observarea
Este o metoda de invatare utilizata de studenti ce presupune concentrarea atentiei pe anumite aspecte legate de un subiect si notarea aspectelor observate.
sus
 Parafrazare
Parafrazarea inseamna reformularea ideilor vorbitorului cu propriile tale cuvinte. A invata sa parafrazezi este o abilitate extraordinara pentru o persoana care comunica foarte bine, abilitate utilizata frecvent in relatia cu clientii.
 Prezentare
Activitatea prin care o persoana, sau mai multe, prezinta unui auditoriu (format dintr-o persoana sau mai multe) o anumita idee, produs, eveniment, propunere etc. Este ca un spectacol in care actorii utilizeaza tehnici verbale, teatrale si vizuale pentru a obtine acordul auditoriului.
 Prezentarea orala
Este o forma de instruire directa. Lecturarea este cea mai uzuala forma de prezentare orala in sala de training.
 Principiul KISS
Principiul KISS este o maxima populara invocata mai ales atunci cand trainer-ii discuta design-ul unui program de training si cand exista tendinta “umplerii” excesive a acestuia. KISS inseamna, in limba engleza, "Keep it Simple, Stupid". Datorita faptului ca poate fi perceput ca o insulta, acronimul este foarte rar explicat. Grijile cauzate de cuvantul “stupid” (trad. prost) au condus la aparitia unei alte exprimari a principiului KISS: "Keep It Simple and Straight-forward".
 Proiectie
Este o predictie realizata intr-o situatie anume si care are ca fundament extrapolarea unor observatii din trecutul persoanei respective. Este un mecanism de aparare care, de cele mai multe ori, opereaza la nivelul inconstientului unei persoane prin respingerea a ceea ce din punct de vedere emotional este inacceptabil pentru sinele persoanei respective. Acel ceva este atribuit “automat” unei alte persoane.
Un alt sens al cuvantului se refera la proiectia unei imagini pe un ecran.
 Punerea de intrebari ajutatoare (facilitative questioning)
Sa facilitezi inseamna sa ajuti pe cineva sa obtina ceva. Punerea de intrebari facilitatoare este o tehnica prin care un trainer/coach/consultant pune intrebari deschise pentru a le permite participantilor sa exploreze idei complexe sau dificile din punct de vedere emotional. Intrebarile ajutatoare sunt utilizate mai ales in situtiile in care nu exista un raspuns corect iar solutia depinde de fiecare individ in parte.
sus
 Quizz
Este un test scurt, scris sau oral. Are un caracter mai mult formal. De obicei este administrat fara o avertizare prealabila si este compus din cateva intrebari scurte. Poate fi si o forma de joc in care jucatorii (fie individual, fie in echipa) trebuie sa raspunda corect la acele intrebari. Tema lor poate fi variata, de la cunostinte generale si pana la subiecte foarte specifice.
sus
 Rezolvare de probleme
Este o metoda de invatare prin care participantii la programul de training isi evalueaza gandirea sau progresul pe care l-au realizat in timpul training-ului, prin rezolvarea unor probleme create de facilitator.
sus
 Seminar
O sesiune care are mai mult forma unor discutii de grup moderate de un trainer. Poate fi si o prezentare pe o tema care proveste diferite aspecte ale cunostintelor sau abilitatilor dintr-un domeniu (vanzari, telemarketing, controlul calitatii etc.). Seminarul poate fi public sau privat. Prezentarea din cadrul unui seminar este organizata de regula pe module. Obiectivul persoanei care sustine seminarul este sa ofere cunostintele necesare participantilor pe o tema data utilizand o combinatie de metode de instruire: lectura, prezentarea vizuala, interactiunea cu participantii, exercitii etc.
 Simulare
Este un joc, o reprezentare a unei situatii sau probleme cu care angajatii se confrunta in activitatea lor (ex. simularea unei negocieri, simularea unei afaceri etc.). Prin rolurile interpretate de participanti, scopul sau este de antrenament al unor abilitati, cunostinte, comportamente sau atitudini care au fost invatate anterior. Poate avea si rolul de a descoperi solutii creative la probleme reale din viata companiei.
 Sistem de instruire
O metoda organizata sau un set specific de masuri prin care devine posibila realizarea design-ului, a livrarii si a evaluarii, dar si imbunatatirea programului de training.
 Six Thinking Hats
Este o strategie care incurajeaza oamenii sa priveasca un concept din diferite perspective. Fiecare “palarie” reprezinta un mod de a gandi. Palaria alba = informatii, cea rosie = emotii si sentimente, cea neagra = judecata, gandire, cea galbena = atitudine pozitiva, verde = creativitate, albastra = privire de ansamblu.
 Slide Show
Este o forma de prezentare utilizata in training ce consta in serii de planse care pot fi generate si prezentate utilizand programe software ca Microsoft PowerPoint.
 Stiluri de invatare
Fiecare individ invata in felul sau. Punctele forte si cele slabe ale unei persoane pot fi clasificate pe baza a unui numar diferit de factori care pot afecta modul in care aceasta invata. Este foarte posibil ca cineva sa “invete vizual” iar altcineva sa “invete pas cu pas”. Prin evaluarea stilului fiecarui participant la programul de training, trainer-ul poate sa imbunatateasca un program de training pentru a creste eficienta invatarii la nivelul fiecarui membru al grupului.
 Studii de caz
Sunt probleme din viata reala ce au aparut la locul de munca si pe care participantii la training trebuie sa le rezolve. De asemenea, pot fi utilizate pentru a explora relatiile interpersonale.
sus
 Teambuilding
Este un proces de imbunatatire a performantelor unei echipe printr-un program special care ii scoate pe participanti din mediul lor de lucru si ii pune sa lucreze impreuna la proiecte care nu le sunt uzuale (ex. echipa de vanzari are sarcina de a construi un pod cu ajutorul materialelor oferite de facilitator).
 T-group
Este un mic grup de oameni care se intalnesc, impreuna cu un trainer, cu scopul de a imbunatati abilitatile si comportamentele fiecarui membru al grupului prin discutii si gandire.
 Timp de instruire
Durata totala a timpului alocat pentru un program de training, masurabil in minute sau ore (2 zile de training = 18 ore de training ce includ si pauzele).
 Trainer
Este un instructor care ajuta participantii la training sa invete diverse tehnici sau abilitati pe un subiect anume. Este persoana care directioneaza dezvoltarea participantilor facandu-i mai eficienti din punct de vedere al unei abilitati sau al unei sarcini pe care o au de facut in activitatea lor profesionala. Utilizeaza coaching-ul, instruirea si tehnicile de facilitare pentru a atinge obiectivele de invatare.
 Training
Activitate care il ajuta pe angajat sa obtina cunostintele, abilitatile, atitudinea si comportamentele necesare in activitatea sa curenta. De obicei se realizeaza intern, in cadrul unei companii (tailored training), dar poate fi si extern, cu participanti care nu se cunosc intre ei (open training). Training-ul intern are calitatea de a fi adaptat la nevoile specifice de invatare ale participantilor din cadrul companiei client.
 Training la locul de munca (On-the-job training)
Sesiune de training realizata la locul de munca ca parte a activitatii productive a celui care invata. Prin acest tip de instruire angajatii isi dezvolta abilitatile, cunostintele, atitudinile si comportamentele cerute de locul de munca. Sesiunile de instruire sunt conduse de cineva care are experienta si care il poate asista de-a lung-ul procesului de invatare.
sus
 Vorbitul in public (Public Speaking)
Inseamna sa vorbesti unui grup de oameni intr-o maniera structurata si deliberata. Ca in orice forma de comunicare, vorbitul in public este structurat pe baza a 5 elemente: cine vorbeste si ce vorbeste, cui ii vorbeste, in ce mediu si cu ce efecte.
sus
 Webinar
Este un seminar realizat cu ajutorul spatiului World Wide Web. In comparatie cu Webcast-ul care este o transmitere unidirectionala de informatii, webinar-ul este interactiv intre prezentator si audienta. Webinar-ul este 'live', in sensul ca informatiile sunt prezentate in concordanta cu o agenda prestabilita care are prevazute clar ora de incepere si ora de incheiere.
 Workshop
Serie de sesiuni teoretice si practice. Grupuri mici de participanti se intalnesc pentru o scurta perioada (bine delimitata) pentru a se concentra doar pe o tema data.

Sursă: http://www.accelera.ro/resurse/dictionar.html
 


Alte înregistrări

English Teaching Resource Center

Centrul de Informatii-Universitare recomandă The English Teaching Resource Center

O lună de stagiu în Germania pentru tineri manageri

Centrul de Formare Continuă al Camerei de Comerț și Industrie a Moldovei primeşte dosarele de participare la Programul de sporire a calificării managerilor „Moldova-Germania”, ce prevede instruire și o lună de stagiu în Germania. Programul este destinat tinerilor conducători de la întreprinderile moldoveneşti cu potenţial de export, cu structuri stabile de conducere şi cu personal calificat. Participanţii trebuie să reprezinte întreprinderile mici şi mijlocii care doresc să stabilească sau deţin deja contacte cu parteneri de afaceri din Germania.

Training ”Strategii și obiective pentru dezvoltarea afacerii”

Training ”Strategii și obiective pentru dezvoltarea afacerii” pentru proprietarii de afaceri, directori și managerii din întreprinderile mici și mijlocii. Organizat de compania EVENDA între 4 şi 5 iunie 2011

Dicţionar de PR şi publicitate

Un glosar de termeni si notiuni din domeniul PR şi publicitate



Fundaţia Est-Europeană Moldova


IMAGINI DIN GALERIA FOTO ...
Şcoala de Vară „Participarea tinerilor”, FEE Forumul Tinerilor din regiunea Nord a țării.
PAGINA ÎN SUS

Copyright © 2011-2012  Fundatia Est-Europeana
Acest site este realizat în cadrul proiectului „Participarea tinerilor în Moldova” implementat de Fundaţia Est-Europeană cu suportul financiar acordat de Departamentul de Stat al Statelor Unite prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Informatia de pe site nu reprezinta neaparat punctul de vedere al donatorilor | Concept & Conţinut - Aurelia Guzun | Design & Programare de Andrei Madan      ipv6 ready