Paşii necesari pentru constituirea unei organizaţii neguvernamentale:
A. Decizia de constituire
B. Pregătirea pachetului de documente
C. Înregistrarea
D. Luarea la evidenţă de organele fiscale şi obţinerea Certificatul de atribuire a codului fiscal
E. Confecţionarea ştampilei
F. Deschiderea contului bancar
G. Înregistrarea la Fondul Social.
A. Decizia de constituire
Decizia de constituire poate aparţine unui grup de persoane sau unor asociaţii obşteşti.
Astfel, în conformitate cu prevederile Legii cu privire la asociaţiile obşteşti, asociaţiile obşteşti sunt constituite la iniţiativa fondatorilor lor care pot fi persoane fizice – cetăţeni cu capacitate de exerciţiu, care au atins vârsta de 18 ani, şi persoane juridice – asociaţii obşteşti. Asociaţiile obşteşti sunt formate la iniţiativa a cel puţin trei cetăţeni şi / sau a unei sau mai multor persoane juridice – asociaţii obşteşti. Fondatori ai asociaţiilor obşteşti de tineret şi de copii pot fi cetăţenii care au împlinit vârsta de 18 ani.
B. Pregătirea pachetului de documente
În conformitate cu alineatul 5, articolul 19 al Legii cu privire la asociaţiile obşteşti, pentru înregistrarea statutului unei organizaţii neguvernamentale, trebuie prezentate către organul de stat autorizat următoarele acte:
1. Cererea, semnată de toţi membrii organului de conducere al asociaţiei obşteşti în care se va indica domiciliul fiecăruia dintre ei.
2. Statutul, în şase exemplare.
3. Două copii ale procesului verbal al congresului (conferinţei) de constituire sau al adunării generale la care a fost adoptat statutul. Procesul verbal este întocmit la adunarea de constituire care va examina şi adopta în mod obligatoriu decizii privind următoarele chestiuni:
4. Date despre fondatorii asociaţiei obşteşti: numele de familie, prenumele, patronimicul, date din buletinul de identitate, anul naşterii, domiciliul, cetăţenia persoanelor fizice (autentificate prin semnăturile acestora). În cazul în care în calitate de fondator al unei asociaţii obşteşti figurează o asociaţie deja înregistrată, este prezentată copia certificatului de înregistrare de stat a statutului asociaţiei obşteşti fondator şi extrasul din procesul verbal al şedinţei organului de conducere autorizat al acestei asociaţii, în care să fie consemnată decizia de constituire a noii asociaţii obşteşti, iar în cazul în care este constituită o instituţie obştească sau o uniune de asociaţii obşteşti – şi copia contractului de constituire.
5. Decizia organului suprem al asociaţiei obşteşti, prin care organul de conducere sau organul executiv al asociaţiei este învestit cu dreptul de a reprezenta asociaţia în procesul de înregistrare.
6. Documentul cu privire la sediul asociaţiei obşteşti, care poate fi un contract de arendă sau scrisoare de garanţie a proprietarului privind acordarea localului în calitate de sediu pentru asociaţia obştească respectivă sau alte documente de acest gen. Persoana fizică, membru al asociaţiei obşteşti, care doreşte să pună la dispoziţia asociaţiei un local în calitate de sediu prezintă:
7. Certificatul de aprobare a denumirii asociaţiei obşteşti. Denumirea unei asociaţii obşteşti trebuie să corespundă rigorilor legale şi normelor morale şi să nu fie identică cu alte denumiri ale persoanelor juridice din această categorie. Este recomandată verificarea caracterului unic al denumirii înainte de întocmirea actelor de înregistrare în scopul evitării dublării acesteia. Verificarea se efectuează de către deţinătorul Registrului de Stat al organizaţiilor necomerciale – Ministerul Justiţiei. Este permisă folosirea în denumirea asociaţiei a numelui unui cetăţean doar cu autorizaţia acestuia autentificată notarial. În cazul decesului acestuia, este prezentat consimţământul legalizat notarial al rudelor.
8. Certificatul de atribuire a codurilor statistice, eliberat de Centrul Principal de Calcul al Departamentului de Analiză Statistică şi Socială.
9. Documentul bancar care atestă achitarea taxelor de înregistrare. Taxele de înregistrare constituie:
C. Înregistrare
Toate documentele sunt depuse la Ministerul Justiţiei, după o verificare preliminară în Secţia Partide politice şi organizaţii neguvernamentale (biroul 103), la Cancelarie (biroul 107).
D. Luarea la evidenţă de organele fiscale şi obţinerea Certificatul de atribuire a codului fiscal
Luarea la evidenţă de organele fiscale şi obţinerea Certificatului de atribuire a codului fiscal ţin de competenţa Inspectoratului Fiscal Municipal de Stat. Pentru luarea la evidenţă şi eliberarea Certificatului de atribuire a codului fiscal este nevoie de prezenţa personală a preşedintelui (directorului) asociaţiei, care trebuie să depună buletinul de identitate, originalul statutului şi două fişe de evidenţă statistică, eliberate de Ministerul Justiţiei.
E. Confecţionarea ştampilei
În conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, ştampila este necesară pentru activitatea persoanelor juridice. Ştampila poate fi confecţionată de orice întreprindere comercială care dispune de licenţă pentru exercitarea acestui gen de activitate. Pentru fabricarea ştampilei este necesară prezentarea Certificatului de înregistrare în original, copia Certificatului de înregistrare, copia Statutului asociaţiei, copia buletinului de identitate al preşedintelui asociaţiei şi o cerere. Confecţionarea ştampilei va costa de la 250 lei şi va fi realizată în termen de trei zile.
F. Deschiderea contului bancar
Potrivit legislaţiei în vigoare, persoanele juridice pot avea un număr nelimitat de conturi curente şi valutare. Alegerea băncii unde îşi va deschide cont asociaţia se află la discreţia fiecăruia în parte. Pentru deschiderea contului bancar este necesară prezentarea următoarelor documente la banca pe care aţi ales-o:
Autentificarea semnăturilor şi a amprentei ştampilei poate fi făcută de orice notar care are licenţă de activitate. Pentru autentificare este nevoie să se prezinte în faţa notarului persoanele a căror semnătură se autentifică şi să prezinte următoarele documente: buletinele de identitate, procesul verbal de alegere a preşedintelui asociaţiei şi ordinul de angajare a contabilului, Certificatul înregistrării de stat şi Statutul asociaţiei. Este nevoie de cel puţin două cartele cu specimene de semnături.
G. Înregistrarea la Fondul Social
Înregistrarea asociaţiilor obşteşti locale este reglementată de articolul 19 al Legii cu privire la asociaţiile obşteşti. Potrivit acestui articol, asociaţiile locale sunt înregistrate de către organele administraţiei publice locale în a căror rază teritorială este creată asociaţia. Până la reforma administrativ-teritorială, funcţia de înregistrare era atribuită comitetelor executive.
Conform prevederilor Legii privind administraţia publică locală, funcţia de înregistrare a asociaţiilor locale constituie competenţa consiliilor locale. Prin urmare, asociaţia locală va fi înregistrată de către consiliul local al comunei pe al cărui teritoriul îşi are sediul.
Refuzul de a examina cererea de înregistrare sau tergiversarea înregistrării pot fi contestate în instanţa de judecată, cu solicitarea reparării prejudiciului cauzat.
Pentru înregistrarea asociaţiei locale, vor fi prezentate aceleaşi acte ca şi pentru înregistrarea asociaţiei obşteşti naţionale.
Instituţii relevante în procesul de constituire a unei organizaţii neguvernamentale: