INTRĂ ÎN CONT
Utilizator
Parolă





Ai uitat parola?
Înregistrează-te
Resurse - Finanțare

Dictionar de franciza

Dictionar de termeni explicativi privind transferul dreptului de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Iata cei mai importanti termeni si definitia lor:

  • Franciza = un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita Francizor, acorda unei alte persoane, denumita Beneficiar sau Francizat, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
  • Francizor = un comerciant care este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate; asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate; confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu; utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.
  • Beneficiar sau francizat = un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori.
  • Reteaua de franciza = cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau un serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.
  • Know-how-ul = ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si modelelor, retelelor, precedeelor si altor elemente analoage, care servesc la fabricarea si comercializarea unui produs.
  • Contractul de franciza trebuie sa defineasca clar obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti, precum si orice alte clauze ale colaborarii.
  • Contractul de franciza trebuie sa cuprinda urmatoarele clauze: - obiectul contractului, - drepturile si obligatiile partilor, - conditiile financiare, - durata contractului, - conditiile de modificare, prelungire si reziliere. Franciza poate fi: de distributie, de servicii sau industriala.
  • Revista "Franchise International" defineste o franciza ca fiind un concept de afacere prin care francizatul plateste pentru "marca" (numele) si "instruirea"(know-how-ul) in sistemele, operatiunile si sistemul comercial al francizorului printr-o taxa initiala si printr-o taxa ulterioara denumita "taxa de franciza" (un procent din cifra de afaceri).
  • Master franchising = o persoana fizica sau o organizatie este desemnata drept "concesionar principal" intr-o anumita tara pe care sa o dezvolte dupa marca, stilul comercial si sistemul francizorului. Dezvoltarea retelei se face prin sub-francizare regionala, multipla sau unica.
  • Regional franchising = mai multe persoane fizice sau organizatii sunt desemnate drept "concesionari regionali" intr-o anumita tara pentru a dezvolta regiuni mari din acea tara dupa marca, stilul comercial si sistemul francizorului.
  • Dezvoltarea retelei se face prin sub-francizare multipla sau unica.
  • Area Development Franchising = mai multe persoane fizice sau organizatii sunt desemnate drept "concesionari de dezvoltare a unei regiuni" intr-o anumita tara pentru a dezvolta anumite regiuni din acea tara ( de exemplu orase importante, regiuni provinciale) dupa stilul comercial si sistemul francizorului.
  • Dezvoltarea retelei se face prin coordonarea lanturilor de desfacere pe care le conduc. In general, in acest caz sunt preferate lanturile conduse de mai multi decat cele sub-francizate.

http://www.bloombiz.ro/cariere/dictionar-de-franciza_68443
 


Alte înregistrări

Programe și granturi - Ambasada SUA

Diversificarea surselor de finanţare şi parteneriatelor

Iată câteva reperele de care trebuie să ţinem cont atunci când planificăm să mobilizăm fonduri din diferite surse

Dictionar de finantare

Un glosar de termeni si notiuni din domeniul financiar foarte util pentru persoanele interesate de obtinerea de finantari din fonduri europene

Ghid privind finantarea

Ce este finanţarea? Cum poate fi finanţată o activitate? Care sunt avantajele si dezavantajele utilizarii diferitelor surse de finantare? Ce este creditul? Dar finanţarea nerambursabilă? Cum evaluăm necesatul de finanţare? Am nevoie de o finantare externa? Care sunt sursele de informare? Ce trebuie sa avem in vedere la contactarea finantatorilor? Iată câteva întrebări la care găsiţi răspuns în acest articol



Fundaţia Est-Europeană Moldova


IMAGINI DIN GALERIA FOTO ...
Şcoala de Vară „Participarea tinerilor”, FEE
PAGINA ÎN SUS

Copyright © 2011-2012  Fundatia Est-Europeana
Acest site este realizat în cadrul proiectului „Participarea tinerilor în Moldova” implementat de Fundaţia Est-Europeană cu suportul financiar acordat de Departamentul de Stat al Statelor Unite prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Informatia de pe site nu reprezinta neaparat punctul de vedere al donatorilor | Concept & Conţinut - Aurelia Guzun | Design & Programare de Andrei Madan      ipv6 ready