INTRĂ ÎN CONT
Utilizator
Parolă





Ai uitat parola?
Înregistrează-te
Resurse - Publicații

„Adolescenţa: o vârstă a oportunităţilor” – Raportul UNICEF Starea copiilor lumii 2011

Data publicării: Joi, 21 iulie 2011

 

În multitudinea de problematici, scopuri, ţinte şi priorităţi trecute pe agenda de dezvoltare internaţională, adolescenţii - pe care Organizaţia Naţiunilor Unite îi defineşte ca fiind persoanele cu vârste cuprinse între 10 şi 19 ani - au rareori întâietate.

Când bugetele dedicate programelor de dezvoltare sunt limitate, aşa cum este cazul în prezent, cel mai înţelept ar fi ca majoritatea resurselor să fie acordate copiilor în primul lor deceniu de viaţă. Investiţiile în domeniul sănătăţii, nutriţiei, educaţiei primare şi protecţiei copiilor mici au garantat în ultimii ani un început mult mai bun în viaţă multora dintre ei.

Odată cu această realizare, vine însă şi responsabilitatea de a ne asigura că sprijinul acordat copiilor continuă pe tot parcursul creşterii şi dezvoltării lor. Se poate realiza o schimbare de lungă durată în viaţa copiilor şi a tinerilor, una din principalele motivaţii ale Declaraţiei Mileniului, doar dacă, pe lângă atenţia acordată primului deceniu de viaţă al copilului, se recunoaşte şi importanţa celei de-a doua decade.

Trebuie să investim în adolescenţi din cel puţin cinci motive:

• În primul rând, este un lucru corect din principiu conform Convenţiei cu privire la Drepturile Copilului, ce se aplică în cazul adolescenţilor sub 18 ani, şi Convenţiei privind Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare împotriva Femeilor, ce se aplică în cazul tuturor adolescentelor. Pentru a ne îndeplini angajamentele luate faţă de copii şi de tineri prin aceste instrumente şi pentru a ne urmări cu toată seriozitatea promisiunea de a atinge Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului până în 2015, trebuie ca pe agenda noastră să figureze bunăstarea şi drepturile adolescenţilor.

• În al doilea rând, este cel mai eficient mod de a consolida realizările istorice obţinute începând cu 1990 pentru copii în ceea ce priveşte perioada copilăriei timpurii (0–4 ani) şi a celei mijlocii (5–9 ani), îndeosebi reducerea cu 33 de procente a ratei globale a mortalităţii copiilor sub cinci ani, eliminarea aproape în întregime a discrepanţelor de gen legate de cuprinderea în învăţământul primar la nivelul mai multor regiuni şi creşterea semnificativă a accesului la învăţământul primar, apă potabilă, imunizări de rutină şi medicamente vitale, de genul antiretroviralelor.

• În al treilea rând, investind în adolescenţi putem accelera lupta împotriva sărăciei, a disparităţilor socioeconomice şi a discriminării de gen. Cel mai adesea, inechităţile ies cu adevărat la iveală în perioada adolescenţei: copiii săraci sau marginalizaţi au mai puţine şanse de a frecventa învăţământul secundar şi prezintă un risc mai mare de abuzuri cum sunt căsătoria timpurie, începutul precoce al vieţii sexuale, violenţă şi munci domestice – mai ales în cazul fetelor. Negarea dreptului adolescenţilor la o educaţie de calitate, asistenţă medicală, protecţie şi participare perpetuează cercul vicios al sărăciei şi al excluderii care le fură şansa de a se dezvolta la potenţialul lor maxim.

• În al patrulea rând, acest lucru ne va intensifica eforturile depuse pentru a răspunde celor mai mari provocări ale vremurilor noastre: schimbări climatice, criza economică, niveluri fulminante ale urbanizării şi migraţiei, HIV/SIDA, precum şi crizele umanitare tot mai dese şi mai grave. Pentru a face faţă cu succes efectelor intergeneraţionale ale acestor provocări, adolescenţii vor trebui trataţi ca parteneri egali şi înzestraţi cu abilităţile, capacităţile şi cunoştinţele corespunzătoare.

• Nu în ultimul rând, în timp ce adolescenţii sunt deseori numiţi ‘viitoarea generaţie’ de adulţi, nu ar trebui să uităm că ei fac în mod cert parte şi din actuala generaţie de cetăţeni globali – locuind, muncind şi contribuind la nivelul familiei, al societăţii şi al economiei. În aceeaşi măsură ca şi copiii mici, merită şi ei recunoaştere, protecţie şi îngrijire, bunuri şi servicii de bază, dar şi oportunităţi şi sprijin.

Comentează

Pentru a putea semna comentarii trebuie sa fiţi logat!
Utilizator

Parolă






Ghid pentru profesioniştii care lucrează cu copiii migranţilor

Data publicării: Luni, 01 august 2011, 0 comentarii
Ghid pentru profesioniştii care lucrează cu copiii migranţilor

Lăsaţi în urma migraţiei: persoane în etate şi copii din Moldova

Data publicării: Luni, 01 august 2011, 0 comentarii
Lăsaţi în urma migraţiei: persoane în etate şi copii din Moldova. Studiu naţional realizat de HelpAge International şi UNICEF. Efectele pozitive și negative ale migrației sunt resimțite de migranți și de societate în ansamblu, inclusiv de populația neimplicată în procesele migraționale, cum ar fi: copiii migranților și persoanele în etate care rămân să îngrijească de acestea. Impactul pe care îl produc procesele migraţionale şi recepţionarea remitenţelor asupra situaţiei economice, stării sănătăţii, asupra proceselor educaţionale, relaţiilor interpersonale în familiile cu multe generaţii constituie obiectul prezentului studiu.

Necesităţile specifice ale copiilor şi vârstnicilor lăsaţi fără îngrijirea membrilor de familie plecaţi la muncă peste hotare

Data publicării: Miercuri, 20 iulie 2011, 0 comentarii
Studiul calitativ „Necesităţile specifice ale copiilor şi vârstnicilor lăsaţi fără îngrijirea membrilor de familie plecaţi la muncă peste hotare” a fost realizat în cadrul proiectului Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM) „Susţinerea implementării componentei de migraţie şi dezvoltare a Parteneriatului de Mobilitate Uniunea Europeană – Republica Moldova”, finanţat de UE în cadrul Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat, proiectului Universităţii de Stat din Moldova (USM) „Suport la Planul Naţional de Acţiuni cu privire la protecţia copiilor rămaşi fără îngrijire părintească în rezultatul migraţiei”, finanţat de Agenţia Cehă pentru Dezvoltare prin intermediul Caritas Republica Cehă şi Fondului ONU pentru Populaţie în Moldova (UNFPA). Autori: Diana CHEIANU-ANDREI (coordonator), Rodica GRAMMA, Stela MILICENCO, Valentina PRIŢCAN, Virginia RUSNAC, Dorin VACULOVSCHI

TINERII ÎN CENTRU. Ghid de implementare a Standardelor Minime de Calitate pentru Centrele de tineret

Data publicării: Luni, 20 iunie 2011, 2 comentarii
Ghid de creare şi buna funcţionare a unui Centru de tineret. de implementare a Standardelor Minime de Calitate pentru Centrele de tineret.

Este bine să muncesc?

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Carte de buzunar pentru adolecenţi despre exploatarea muncii

Cunoaşte legea

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Carte de buzunar pentru adolescenţi care te ajută să eviţi conflictul cu legea

Cartea mare a jocurilor

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Carte de jocuri

Cod de conduită pentru patroni privind eliminarea muncii copiilor

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Cod de conduită pentru patroni privind eliminarea muncii copiilor

Educaţie pentru dezvoltare -- Ghidul formatorului

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Ghidul formatorului

Formarea deprinderi de viaţă pentru prevenirea traficului de fiinţe umane

Data publicării: Marţi, 14 iunie 2011, 0 comentarii
Formarea deprinderi de viaţă pentru prevenirea traficului de fiinţe umane. Ghidul formatorului

Rezultatele 1 - 10 din 27



Fundaţia Est-Europeană Moldova


IMAGINI DIN GALERIA FOTO ...
Şcoala de Vară „Participarea tinerilor”, FEE
PAGINA ÎN SUS

Copyright © 2011-2012  Fundatia Est-Europeana
Acest site este realizat în cadrul proiectului „Participarea tinerilor în Moldova” implementat de Fundaţia Est-Europeană cu suportul financiar acordat de Departamentul de Stat al Statelor Unite prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Informatia de pe site nu reprezinta neaparat punctul de vedere al donatorilor | Concept & Conţinut - Aurelia Guzun | Design & Programare de Andrei Madan      ipv6 ready